<p>Frangken Tuhumena: &#39;Wijk heeft me gevormd&#39; @Morvenna Goudkade</p>

Frangken Tuhumena: 'Wijk heeft me gevormd' @Morvenna Goudkade

(Foto: )

Frangken: Molukse wijk betekent veel

  Nieuwsflits

In de rubriek ‘Het lokale gezicht van…’ leren we ondernemers uit de regio van een andere kant kennen. Deze keer: Frangken Tuhumena.

Morvenna Goudkade

ALPHEN - ,,Hier liggen mijn roots”, zegt ondernemer Frangken Tuhumena (56), in een stukje Alphen waar lantaarnpalen zijn getooid met kleuren van de Molukse vlag. ,,Ik ben opgegroeid in de Molukse wijk. Als baby van zes maanden ben ik hier gekomen.” De wijk is heel belangrijk voor hem geweest, vertelt hij. ,,Ik ben met geloof, liefde en respect opgegroeid. Niet met rijkdom; we hadden het niet breed.”

Zijn drive om te gaan ondernemen is in de wijk ontstaan, vertelt hij: ,,Ik werd twaalf en had bij Bahlmann Sport een trainingspak van Adidas gezien, geel met zwart. Papa, dat wil ik zo graag hebben voor mijn verjaardag, zei ik tegen mijn vader. Hij keek in zijn portemonnee en zei: ‘jongen, dat trainingspak kost 60 gulden, ik heb hier 25 gulden, daar moeten we nog de hele week van leven’. Ik had er begrip voor, als oudste in een Moluks gezin voel je verantwoordelijkheid. Maar ik heb besloten: als ik later groot ben, wil ik mijn gezin liefde geven, maar ook financieel meer kunnen bieden.” Het heeft hem gevormd tot wie hij nu is, zegt hij. ,,De wijk betekent veel voor mij. Ik kom hier nog vaak, mijn moeder woont er nog steeds.”

De Alphenaar werd bekend als reisondernemer met 333Travel. Toen door de coronacrisis de reiswereld instortte, zat hij niet stil, maar startte sneltestketen Corona Sneltest Point, samen met zoon Jason. Binnenkort begint hij met cupcakewinkel Cupelicious. Heel verschillende activiteiten, reizen, sneltesten en cupcakes, heeft hij dan overal verstand van? ,,Nou, inmiddels wel, haha. Maar eigenlijk was ik al een paar jaar bezig met de cupcakes, voor corona al. De sneltesten kwamen er bij toeval tussendoor. De reiswereld lag stil, we moesten geld verdienen en ik zag er kansen in. Als je iets doet moet je het goed doen, dus we hebben het groot aangepakt. Inmiddels hebben we 20 sneltestlocaties.”

Frangken Tuhumena blijft verrassen, want de veelzijdige ondernemer komt nu met Cupelicious: cupcakes american-style. In mei opent de eerste winkel, in Leiden.

De grand opening van de winkel, in de Leidse Breestraat, staat gepland op 1 en 2 mei. Binnenkort kunnen mensen een cupcakebox bestellen en die tijdens de opening ophalen. En dan de winkel ervaren, want dat wordt een ‘experience’ belooft de ondernemer.

Het idee voor een cupcakeketen, want dat moet het worden, ontstond vijf jaar geleden tijdens een familietrip in Amerika. ,,We waren in New York en mijn dochter Jada, toen 10 jaar, wilde perse naar een bepaalde cupcakezaak.” Zelf was hij niet bepaald dol op ‘die droge ellende’, zegt Tuhumena. Maar dat veranderde compleet. ,,Amerikaanse cupcakes zijn niet te vergelijken met hier. Ik was compleet ‘blown away’.” Daarna heeft hij het plan voor Cupelicious in gang gezet. ,,Ik zou zeggen: bestel een box: red velvet, dark chocolate, pure cinnamon. Je wordt helemaal gek.”

Morvenna Goudkade
Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden