<p>John Wesselman (26) is bedenker van Bier Online, hij runt de bierwebshop samen met Maarten Blonk. FOTO: Rens van der Meer</p>

John Wesselman (26) is bedenker van Bier Online, hij runt de bierwebshop samen met Maarten Blonk. FOTO: Rens van der Meer

'Een wereld van bijzondere bieren'

  Nieuwsflits

Tijdens de lockdown in april miste John Wesselman (26) uit Alphen zijn speciaalbiertje. Ook toen was de horeca gesloten. Bier online bestellen dan maar? Het bracht hem op een idee. Inmiddels heeft John, samen met partner Maarten Blonk (28), een goedlopende webshop in speciaalbieren. De naam: Bier Online.

Morvenna Goudkade

ALPHEN – De webshop ging in juni van start en trok meteen belangstelling, vertelt John. ,,Je ziet dat door de coronacrisis mensen het thuis gezellig willen maken. Je kan nergens naar toe: alles is dicht. In plaats van in een barretje of kroegje, wil je dan thuis een lekker biertje drinken.”

John had dat gevoel zelf ook. ,,Ik miste de speciaalbiertjes en zei tegen mijn vriendin: ik zal bier online moeten gaan bestellen. En toen vond ik dat zo leuk klinken, dat ik ben gaan uitzoeken of er al een Bier Online bestond. Dat was niet zo, dus toen heb ik meteen de naam geclaimd bij de Kamer van Koophandel en ik heb de domeinnaam vastgelegd. En ik heb Maarten erbij gevraagd. Die was ook direct enthousiast over het plan. We hebben marktonderzoek laten doen en dat was positief. En toen zijn we van start gegaan.”

Hij doet het verhaal ook namens Maarten die er niet bij kan zijn. “We zijn heel goede vrienden, al sinds de middelbare school. We werken allebei in de ict en drinken graag een biertje. Bij Bier Online vullen we elkaar heel goed aan.” Legt uit: “Maarten is ict-designer, hij is heel goed in websites maken en webshops opzetten. Zelf werk ik in de technische dienstverlening, heel klantgericht. We hebben onze krachten gebundeld. We wilden een professionele webshop met daarnaast een stukje persoonlijke service.” De twee vrienden hadden nog nooit een bedrijf gerund, maar wisten al heel snel mensen naar hun webshop te trekken. En die weten de bijzondere bieren goed te waarderen. “Wij hebben een onderscheidend bierassortiment”, vertelt John. ,,Een mix van lokale bieren en de wat grotere bieren. We hebben contact gezocht met allerlei bierbrouwerijen. Dan gaan we eerst proeven, want we willen bieren die we zelf ook lekker vinden. Maar we kijken ook of ze bij een grotere doelgroep aanslaan.” Er ging een wereld voor hen open, zegt John. “Een ontdekkingstocht in de wereld van bijzondere bieren. Die soms heel dichtbij bleken te zijn.” Hij vertelt over het Alphense Klere Boght, van bierbrouwer Danny de Kleer. “Geweldig bier”, vindt John. “Goede naam en leuk etiket, dat is ook heel belangrijk bij speciaalbieren.” Hun klanten hebben na het plaatsen van een bestelling grote kans om John of Maarten te ontmoeten, want de bezorging in Alphen doen ze zelf. Daarbuiten gaat het met pakketpost.

De bierondernemers hebben al veel bijgeleerd over hun product. John: “Ik ben eigenlijk altijd aan het testen. Elke biersoort drink ik maar één keer. Niet omdat ik het niet lekker vind, maar omdat ik zo veel mogelijk bieren wil proeven. Wij willen onze klanten steeds blijven verrassen.”

“Je ziet dat door de crisis mensen het nu thuis gezellig maken”

Morvenna Goudkade
Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden