<p>Psychologe Michelle Ernst geeft tips hoe om te gaan met de coronacrisis. FOTO: YOUDID</p>

Psychologe Michelle Ernst geeft tips hoe om te gaan met de coronacrisis. FOTO: YOUDID

'Wees een beetje lief voor jezelf'

  Nieuwsflits

Piekeren, prikkelbaar of juist passief? De coronacrisis doet iets met ons, ook mentaal. Ons dagelijks leven ziet er al tijden anders uit en nu zijn er nog meer beperkingen. Somberheid en stress liggen op de loer. Gezondheidszorgpsychologe Michelle Ernst (39) uit Alphen geeft tips & tricks om mentaal fit te blijven.

Morvenna Goudkade

ALPHEN – Alle ballen perfect in de lucht houden, net zoals voor de coronatijd? Dat is eigenlijk niet te doen en dat moet je ook niet willen, zegt Michelle Ernst. De Alphense werkte jaren in de gezondheidszorg als GZ-psycholoog. Sinds vier jaar heeft ze in haar woonplaats een eigen praktijk voor kortdurende behandelingen: FIT psychologie.

“Corona kan ons lichamelijk ziek maken, maar de coronacrisis bedreigt ook onze geestelijke gezondheid”, zegt de psychologe. “We zien echt een stijging van mentale klachten. Het leven is erg veranderd sinds corona, dat is moeilijk voor veel mensen. Er is meer eenzaamheid, mensen missen een uitlaatklep. Ook maken veel mensen zich zorgen, om hun gezondheid of om die van dierbaren, over hun werk of bedrijf. Dat alles geeft veel stress en dat is slecht voor de mentale weerbaarheid.”

Het is goed om signalen te herkennen, stelt ze. “Je somber voelen, emotioneel zijn, een kort lontje hebben, slechtere concentratie, minder energie, niet goed kunnen ontspannen, allemaal tekenen. Als je signaleert dat je je zo voelt, kan je erger voorkomen.”

Het is normaal en menselijk dat je je zorgen maakt, angstig bent of piekert, benadrukt Ernst. “Wees juist daarom een beetje lief voor jezelf. De lat niet te hoog letten, niet te veel moeten van jezelf. Zorg wel dat je bezig blijft en niet passief wordt, maar accepteer ook dat dingen anders gaan nu.”

Nog meer tips: ‘’Zoek naar kleine dingen waar je nog wel van kan genieten. Hou zo nodig een positief dagboekje bij. Elke dag een paar dingen opschrijven, waarvan je terugkijkend denkt: dat was toch leuk vandaag, werd ik blij van.”

Het effect op het brein is dat het vervolgens eerder positieve dingen zal selecteren, legt ze uit. “Omgekeerd werkt het ook zo: als je alles waardeloos vindt, zal het brein focussen op negatieve zaken. Zorg voor een goede balans, dan ben je mentaal veerkrachtiger.” Als het toch niet goed gaat en de klachten verergeren, trek dan aan de bel, is ook haar boodschap. “Ga naar de huisarts, blijf niet te lang doorlopen.”

Menselijk dat je je zorgen maakt, maar probeer ook te genieten

Morvenna Goudkade
Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden