<p>Bas Klinkhamer (li) en Eelco B&ouml;hm zijn samen een bedrijf begonnen in hete sauzen. FOTO: Morvenna Goudkade</p>

Bas Klinkhamer (li) en Eelco Böhm zijn samen een bedrijf begonnen in hete sauzen. FOTO: Morvenna Goudkade

Beste vrienden maken hete sauzen

  Nieuwsflits

Twee Boskoopse vrienden, Eelco Böhm (29) en Bas Klinkhamer (27), zijn maatjes door dik en dun. Eelco zat een tijdlang thuis toen hij tijdens de lockdown niet als kok kon werken. Bas kreeg te maken met het overlijden van zijn vader. Het tweetal wist een moeilijke periode om te zetten in nieuwe kansen en zijn nu een bedrijf begonnen, in hete sauzen.

Morvenna Goudkade

BOSKOOP – De keuken van Eelco is klein, maar efficiënt. Hier worden de sauzen bereid, inmiddels zeven verschillende. Ze hebben namen als ‘El Rojo’ en ‘Los Muertos’. De vrienden staan regelmatig samen pepers te snijden, sauzen in te pakken en etiketten te plakken.

“Het eigenlijke bereiden van de sauzen gaat door fermentatie”, vertelt Eelco, die intussen diverse weckpotten even laat ‘luchten’. “Mensen kennen dat als zuurkool inmaken, dat is ook fermenteren, maar het kan ook met yoghurt en sauzen.”

Bas en Eelco kennen elkaar al sinds de basisschool. “We hadden altijd veel contact. Na de middelbare school gingen we onze eigen weg, maar toen kwamen we elkaar weer tegen, op de braderie, en was het meteen weer als vanouds.”

Eelco werkt dan als kok in een restaurant, Bas als ontwerper bij een reclamebureau.

Toen de coronacrisis uitbrak, kon Eelco een tijdlang niet werken: het restaurant moest de deuren sluiten. “Ik zat thuis en dacht: ik ga eens een beetje experimenteren. Ik begon met citroenen inleggen, toen yoghurt fermenteren en toen ben ik een hete saus gaan maken.”

Bas kwam langs en proefde de saus. “Ik zei meteen: zo, die is écht lekker. Ik vond dat hij er iets mee moest gaan doen.”

De vrienden gaan een beetje sparren, met een paar biertjes erbij, laten de saus ook door anderen proeven. De reacties zijn erg positief. Ze besluiten de saus in productie te nemen en kleinschalig te verkopen, aan familie en vrienden. Eelco krijgt de smaak te pakken en bedenkt de ene ‘hot sauce’ na de andere, terwijl Bas nadenkt over het concept en de huisstijl. “Toen is het echt gaan rollen”, zegt Bas. “We zijn gaan zitten samen, gaan praten en zijn vervolgens echt begonnen met ons bedrijfje: Böhm Hot Sauce. We zijn nu compagnons.”

Voor Bas is het sauzenbedrijf tevens steun en afleiding in een moeilijke periode. Zijn vader Ron is ernstig ziek en komt te overlijden. “Hij heeft er nog een deel van meegemaakt”, zegt Bas. “Hij was trots en vond dat we goed bezig waren.”

Hij heeft voor de sauzen een huisstijl ontwikkeld met doodskoppen, een beetje luguber? “Ik wilde iets dat opvalt. Stoere sauzen, waarbij ik kan spelen met het logo. Elke saus heeft een variant op de doodskop.” De sauzen, die tot nu toe kleinschalig worden geproduceerd en verkocht, doen het heel goed. Ze worden gebruikt als barbecuesaus of als marinade bij het vlees. De absolute topseller is Reaper. “Ik werk met de heetste pepers ter wereld”, vertelt Eelco. “Hoe ‘hot’ kun je gaan? Nou, de Reaper is extreem heet. Die moet je heel voorzichtig gebruiken. Die is bijna explosief. Al hebben we een vriend die er zijn chips in dipt. Maar dat is echt niet normaal”, zegt Eelco grinnikend met Bas. 

Morvenna Goudkade
Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden