'We hebben een succesvolle testperiode gehad en onze auto is goed in orde', aldus Tom
'We hebben een succesvolle testperiode gehad en onze auto is goed in orde', aldus Tom

Tom uit Nieuwveen onthult geheim wapen Vattenfall Solar Team: shark skin

Darwin, Australië - Vandaag toonde Tom Salden (23) uit Nieuwveen samen met de rest van het Vattenfall Solar Team het geheime wapen in de strijd om de eerste plek in de Bridgestone World Solar Challenge: shark skin. Op NunaX worde een folielaag bevestigd die bestaat uit hele kleine ribbel structuren. Deze zogenaamde riblets zorgen ervoor dat de luchtstroom soepeler langs de zonneauto glijdt en die dus sneller maakt. Het team presenteerde haar geheime wapen vandaag tijdens de scrutineering, de officiële keuring van de zonneauto.


'We hebben een succesvolle testperiode gehad en onze auto is goed in orde', aldus Tom, één van de elektrische ontwerpers en coureurs. 'Nu de shark skin op de auto is geplakt en de scrutineering is geweest, mogen we ook niets meer aan de auto veranderen. De race gaat nu echt bijna beginnen. Veel mensen uit de regio hebben mij succes gewenst, dat betekent ontzettend veel voor mij. Zeker als coureur gaat het een hele spannende paar dagen worden, maar ik heb er zin in!'


"We zijn heel erg trots dat we gebruikmaken van shark skin. Het is de eerste keer in de twintig jaar dat we meedoen, dat shark skin wordt toegepast op een zonneauto, maar ook op andere voertuigen is het nog niet vaak gebruikt," vertelt Michiel Aarts (24). Hij is strateeg bij het Vattenfall Solar Team. Vandaag vond de scrutineering van de Bridgestone World Solar Challenge plaats, hierbij kijkt de organisatie of de teams zich aan de strikte reglementen hebben gehouden.


Kleine luchtkanaaltjes
De ribbel structuur van de shark skin begeleidt de lucht zo efficiënt mogelijk langs de
auto. Onderdeel van de shark skin zijn de eerdergenoemde riblets, die de grootte hebben van een haar en zijn te herkennen aan de regenboog-achtige gloed die wordt veroorzaakt bij het breken van het licht. De techniek is afgeleid van de huid van een haai. Deze heeft namelijk de eigenschap om het wilde water te stroomlijnen via microkanaaltjes op zijn huid. De sharkskin is extreem gevoelig en moet voorzichtig worden behandeld.


Michiel vervolgt: 'We bevestigen het materiaal vlák voor de keuring op NunaX. Het
materiaal mag vervolgens door niemand worden aangeraakt en het wordt tijdens de race goed verzorgd met speciale materialen.' De shark skin werd eerder gebruikt op
racevliegtuigen, Olympische bobsleeën en tijdens de meest prestigieuze zeilwedstrijd ter wereld: de America's Cup.


Zeilen op de wind
Naast de shark skin heeft NunaX dit jaar nog meer innovaties die ervoor moeten zorgen dat ook de tiende deelname een succes gaat worden. De auto is zo aerodynamisch dat het dezelfde luchtweerstand biedt als de buitenspiegel van een personenauto (!). Daarnaast rijdt NunaX niet alleen op de kracht van de zon, maar ook op die van de wind. Delen van de auto zijn zo ontworpen dat het bij zijwind functioneert als een zeil en daarmee dus kan zeilen op de wind.


De race
Over één week op 13 oktober starten de deelnemende teams van de Bridgestone World Solar Challenge aan de meerdaagse race van 3000km dwars door de outback van Australië. In totaal nemen 53 teams uit 24 verschillende landen deel aan de race. Dit zijn 30 teams in de Challenger klasse en 23 in de Cruiser klasse. Het doel van de race is om de limieten in de techniek te verbreden en het gebruik van duurzame energie te promoten.


De feiten op een rijtje
Over de auto:

  •  NunaX is de kleinste en lichtste (131.6 kg) Nuna die ooit aan de zonnerace meedeed;
  •  Om gewicht te kunnen besparen is elk onderdeel van de auto opnieuw ontworpen. Er zijn voor NunaX lichtere grondstoffen gebruikt dan de eerdere edities van de zonneauto. Ook is er gekeken naar het gewicht van bepaalde grondstoffen. Door er bij sommige onderdelen materiaal van af te schaven, werd NunaX lichter. In de wedstrijd telt immers elke gram;
  •  De auto is bijzonder gestroomlijnd: de zijspiegel van een gewone personenauto heeft dezelfde luchtweerstand als NunaX;
  •  Het zonnepaneel bestaat uit gallium zonnecellen, die normaal worden gebruikt in de ruimtevaart. Deze zijn veel efficiënter dan de siliciumcellen die op daken liggen;
  • In plaats van de standaard laag van glas die de cellen normaal gesproken beschermt, brengt het team een eigen beschermingslaag aan. Dit bespaart gewicht. In die coating zitten bovendien prisma's zodat licht altijd loodrecht op de zonnecel valt.


Over de race:

  • Het Vattenfall Solar Team van de TU Delft doet dit jaar in oktober voor de tiende keer mee aan de Bridgestone World Solar Challenge in Australië, het WK voor zonneracen. Deze race wordt om het jaar georganiseerd;
  • De Bridgestone World Solar Challenge is een meerdaagse race van 3000 km dwars door de outback van Australië.  Zonneraceteams van over de hele wereld doen mee en proberen zo snel mogelijk de finish te halen;
  •  Al zeven keer heeft het team van de TU Delft de race in Australië gewonnen. Twee keer werden ze tweede. Daarnaast won het team drie keer de Sasol Solar Challenge in Zuid-Afrika.



Over het team:

  • Het Vattenfall Solar team wordt elke twee jaar opnieuw gevormd uit zestien ambitieuze studenten van de TU Delft, die de auto zowel ontwerpen en bouwen als ermee racen;
  • De teamleden schuiven hun studie minimaal 1,5 jaar opzij om mee te kunnen doen aan de Bridgestone World Solar challenge.
  • Het team wordt gedurende haar hele bestaan al gesponsord door Vattenfall.
  • Vattenfall heeft als doelstelling om fossielvrij leven mogelijk te maken binnen één generatie. Het Vattenfall Solar Team laat zien dat dit mogelijk is.
Meer berichten