De problemen met de Langebrug blijven nog even voortduren. Foto: Writing4U
De problemen met de Langebrug blijven nog even voortduren. Foto: Writing4U (Foto: Writing4U.nl / Joep Derksen)

Kort nieuws uit Kaag en Braassem

Onduidelijkheid over variant Langebrug blijft 

Het college van B&W wil dat de werkzaamheden aan de nieuwe Langebrug zo kort mogelijk duren.

OUD ADE – Hiermee volgen de bestuurders de wens van de meeste inwoners van Oud Ade. Het is echter niet zeker of de andere wens - dat de fietsers gedurende de drie maanden durende werkzaamheden over de Leidseweg kunnen blijven rijden - ook in vervulling gaat. Tot nu toe waren er vijf verschillende varianten voor de nieuwe brug en nu is duidelijk dat één variant afvalt. Dat is de keuze om de brugdekken van zowel de fietsbrug als de brug voor het overige verkeer te vervangen en samen te voegen tot één brugdek. Maar als de gemeente Teylingen mee wil betalen, dan blijft het nog mogelijk om zowel de fietsbrug als de 'autobrug' samen te voegen tot één complete brug. Mocht Teylingen afzien van deze optie, dan blijven er nog enkele opties over. Hoe dan ook, de Langebrug moet uiterlijk in 2020 vervangen worden. Inmiddels is duidelijk geworden hoeveel geld de gemeente Kaag en Braassem verwacht dat zo'n nieuwe brug gaat kosten. Per variant verschilt het, maar de totale kosten liggen tussen de 1,3 miljoen euro en 2,3 miljoen euro. De gemeente heeft met deze tegenvaller nog geen rekening gehouden. De uiteindelijke kosten kunnen nog (veel) hoger uitvallen.

De Bult

NIEUWE WETERING – De gemeente heeft de bruikleenovereenkomst verlengd met de Stichting Natuurbelevingstuin De Bult. Daarnaast krijgen de vrijwilligers 7.500 euro voor onder meer de aanschaf van een opslagcontainer en het onderhoud van de paden. De stichting onderhoudt de natuurbelevingstuin sinds 2014 en dat bevalt zowel de vrijwilligers als de gemeente uitstekend. De nieuwe beheerovereenkomst heeft een geldigheidstermijn van vijf jaren.

Al zijn er wel bedreigingen voor de toekomst. Zo neemt het aantal vrijwilligers almaar af. Het gemeentebestuur komt de stichting tegemoet, door (het onderhoud van) de speeltoestellen over te nemen. Hierdoor heeft de stichting daar geen omkijken meer naar of verantwoordelijkheid voor. Tijdens de komende beheerperiode ontvangen de vrijwilligers ieder jaar ruim 10.000 euro om de onderhoudskosten en vandalismebeschadigingen op te kunnen vangen.

De Lei

LEIMUIDEN – Het bedrijf Vink Bouw B.V. uit Nieuwkoop mag het Integraal Kindcentrum (IKC) in Leimuiden bouwen. Hiervoor krijgen ze ruim 7,2 miljoen euro en de verwachting is, dat de basisschoolleerlingen na de herfstvakantie van 2020 in hun nieuwe onderkomen kunnen trekken. Met de toewijzing van de bouwwerkzaamheden door het college van burgemeester en wethouders komt er een einde aan een lange periode van onzekerheid voor de leerlingen en vooral hun ouders. Bij de opening van het IKC 'De Lei', op de plek waar de voormalige basisschool 'De Kleine Wereld' stond, zal deze brede basisschool een van de meest duurzame en energieopwekkende schoolgebouwen van de gemeente Kaag en Braassem zijn.

Rietkraag

ROELOFARENDSVEEN – Op het terrein aan de Floraweg 1 komt een nieuwe woning. De afgelopen maanden is hier geen bezwaarschrift tegen ontvangen. De gemeente stelt één voorwaarde aan de komst van deze woning. Aan de noordkant van het eiland moet een zone van drie meter gereserveerd worden voor de aanleg van een natuurvriendelijke oever. "Om de ecologische waarde van het gebied te beschermen." Een rietkraag met een minimale hoogte van twee meter moet worden aangebracht, om te voorkomen dat lichthinder op de aangrenzende watergang ontstaat.

Parkeerterrein

ROELOFARENDSVEEN – Het bedrijf Dutch Parking mag het perceel achter de Geestweg 10 niet gebruiken als parkeerplaats voor Schipholreizigers. Voor 1 september moet het terrein weer vrij zijn van auto's en daarmee wordt een lucratieve business in de kiem gesmoord. Zo'n 200 autobezitters konden daar namelijk hun geliefde voertuig plaatsen tegen een veel lager tarief dan dat de mensen op en bij Schiphol moeten betalen. Maar het college is onverbiddelijk. Wethouder Petra van der Wereld: "Dergelijke activiteiten worden zeer onwenselijk gevonden in glastuinbouwgebied. Als je dit soort plannen hebt, kom het maar bij ons vragen. Maar doe het niet zonder te vragen. Om daar 200 auto's te parkeren voor Schiphol, daar is nooit een omgevingsvergunning voor verleend en het is in strijd met het bestemmingsplan." Het parkeerterrein is slechts enkele weken in gebruik geweest. Van der Wereld: "Dit is de eerste keer dat we het constateren. Het valt namelijk wel op als er ergens ineens 200 auto's staan."

Meer berichten