Geslaagde reis naar Lourdes

Verslag Lourdes reis  zaterdag 22 t/m zaterdag 29 juni 2019

Dag 1
Zaterdag 22 juni stonden we in een heerlijk zonnetje te wachten op wat er ging komen.
Koffers in de bus en we gingen gelijk aan de koffie met gevulde koek. Hui Sheng (mv. de Vries), heette iedereen welkom en Loes Rutte had samen met mv. Adrichem en mv. Pilar Monte Zambrana vrijdag een bezoek aan de kerk gebracht en de zegen van de pastoor mee gekregen voor de reis naar Lourdes. De reis voorloopt spoedig en in een mum van tijd zitten we al aan de picknick in Frankrijk. Om 13:00 uur stoppen we voor de Port van Normandië bij de 214 meter hoge brug over de Seine met een prachtig uitzicht naar het kanaal en Hongfleur. Vervolgens komen we aan bij de kathedraal van de heilige Theresia in Lisieux met de prachtige mozaïeken. De reis werd voortgezet naar ons hotel in Le Mans waar we lekker konden eten en drinken.

Dag 2
Wederom prachtig weer iedereen heeft lekker geslapen, behalve Lenie Bakker, die was tijdens het diner de avond er voor onwel geworden en besloot om de reis niet voort te zetten, wat we allemaal heel jammer vonden omdat we weten wat deze Lourdes reis voor haar betekent.
Le Mans alweer verlaten en gelijk werd het lang zal ze leven ingezet voor de jarige Loes Rutte wat werd gewaardeerd en beloond werd met een lekkere bonbons bij de koffie. Tijdens de lange rit naar het zuiden van Frankrijk heeft Bep de Bruin nog leuke verhalen voor gedragen. Verhalen met een glimlach. Dit breekt de lange zit naar het zuiden en konden we tegelijk van de omgeving genieten.
En daar was Lourdes... Spontaan begon Loes Rutte... "daar hoog in de bergen" te zingen toen we Lourdes binnen reden en het AVE MARIA werd in volle borst mee gezongen. Na het diner zijn we naar het Heiligdom gewandeld voor die genen die er nog nooit waren geweest en verder kon men naar de processie kijken. Om 10 uur belde Lenie Bakker ons op om te laten weten dat ze weer veilig thuis was aan gekomen. Moe en voldaan gingen we slapen.

Dag 3

Vandaag begonnen we met een bezoek aan het Heiligdom waar we naar een film hebben gekeken die het verhaal verteld over het leven van Bernadette.
Vervolgens zijn we naar de Nederlands gesproken mis geweest, voor gegaan door Pastoor Mark Kemseke (een Belg) en na de mis werd de groep gesplitst voor de grote en kleine Kruisweg.
Na de lunch brachten wij een bezoek aan het meer van Lourdes ff lekker onderuit met 34 graden. De fam. Staring hoorde op het terras muziek en begonnen gelijk te dansen. Het diner was weer goed verzorgd en om 08:15 pm. met het Lourdes Vaandel  klaar voor de processie. Op weg langs het Limburgs souvenir winkeltje, waar we de kaarsjes voor de processie, hebben opgehaald. Om 9:00 pm ging de processie van start, iedere keer weer een belevenis met het Ave Maria daar hoog in de bergen. Moe, maar voldaan, vielen we, ondanks de warmte, snel in slaap. De dames Zwet en de heer Breedijk beleefde die avond een verschijning, al bleek al gauw dat er een vergissing in het spel was en dat er om gelachen kon worden, ook dit is Lourdes

Dag 4
Lac d' Artouste...
Vandaag op weg naar de Pyreneeën, naar de treintjes van Lac d' Artouste. Met het mooiste weer van de wereld gingen wij op weg naar de bergen. Om 11:00 uur kwamen we aan bij de liften die ons op 2000 mtr. hoogte brachten waar we in de zon met een heerlijk koele bries onze picknick lunch hebben genuttigd. Om 13:00 uur mochten we in het treintje stappen om vervolgens een adembenemende tocht te beleven. Wat een natuur, wat een pracht aan indrukken. Sommige onder ons hebben zelfs een mormel gezien wat heel zeldzaam is. We hadden respect voor Ans die last had van hoogtevrees en toch was meegegaan want de rit met de trein gaat langs honderden meters diepe  afgronden. Bij het meer van Artouste hebben we even kunnen rondwandelen alleen voor de mensen met sterke benen onder ons was dit mogelijk want de weg naar het meer was zeer moeilijk begaanbaar en stijl. Bij terugkomst in de Bus hebben we wat fris gedronken en zijn we via een mooie route over de Col d' Aubisque gereden (bekend van de Tour de France) wat hier en daar veel kunst en vlieg werk van onze chauffeur Raymond vergde, maar wat was dit een mooie route, bij aankomst in het hotel kwam Bep naar me toe en zij "Dit was weer een kadootje, wat was dit mooi"
Voldaan, moe en een beetje verbrand zijn we naar bed gegaan want morgen wacht er ons weer een mooie enerverende dag.

Dag 5

Vandaag naar de internationale mis in de grote ondergrondse Basiliek van Sint-Pius X.  Loes Rutte vroeg of zij het Vaandel mocht dragen.
Om 8:45 uur kwamen wij in de kerk aan en Loes kwam wat later om 9:30 uur met nog een 20 tal andere vaandel dragers de kerk binnen gevolgd door de priesters en de Spaanse Kardinaal. Vervolgens werden wij in het Nederlands door pastoor Mark Kemseke welkom geheten. Ondertussen hebben Fabian en Aad de Grote kaars op gehaald waar we na de kerkdienst mee op de foto gingen (ff lachen). Later zijn we met z'n allen de kaars gaan opsteken waarbij de rozenkrans werd gebeden en emotionele woorden werden gesproken. Met het Ave Maria te zingen sloten wij deze soms, emotionele ochtend, af. Na de lunch hadden we nog een rondwandeling gepland "INDE VOETSPOREN VAN BERNADETTE" maar onze gids was dit jaar i. v. m. ziekte niet aanwezig wat deze keer niet zo erg was want met deze hitte had het voor velen onder ons te zwaar geweest. Een ieder was daarom verder vrij deze middag.

Dag 6
Vandaag naar St-Jean de Luz en Biarritz. Onder weg ff gestopt bij jack met zijn grote voeten en na dat we met hem op de foto zijn gegaan stond de koffie klaar en een bakkie "DE" gaat er altijd in.
Na de koffie op weg naar St- Jean de Luz waar we dit mooie vissersplaatsje konden bezichtigen met die mooie Basken kerk waar Lodewijk de XIV is getrouwd met de Oostenrijkse Maria Theresia.
Na het pootje baaien in de golf van Biskaje hebben we de bus weer opgezocht om ons naar Biarritz te brengen. Ook daar hadden we weer een wauw moment met die prachtige zee en die mooie rotsen. 16:30 uur was het feest weer over en allemaal rossig van de zon zijn we weer vertrokken naar Lourdes waar we aan het laatste diner plaats namen. Helaas moesten we afscheid nemen van het behulpzame personeel van hotel "IRLANDE" en beloven dat we volgend jaar weer zouden komen.

Dag 7
Op weg naar het klooster van Never...
Rustig op weg naar Never. Onderweg een paar keer gestopt maar wat een hitte, tot 2 keer toe  liep de temperatuur op tot 37 graden, echt warm.
Vandaag overnachten wij in het klooster van Bernadette. Rust en eenvoud maar toch wel Damesvoetbal kijken. Een glaasje bier mochten we niet in de TV zaal drinken, ook was er geen koffie dus werd er onder het genot van water naar de voetbal gekeken. Voor het eerst in het  Klooster hotel van Bernadette geslapen, de kapel en het copy van de grot bezocht en er waren velen die heerlijk in de klooster tuinen de avond door brachten.

Dag 8
De laatste dag van ons samen zijn. Na het ontbijt werd er een bezoek gebracht in het kapel waar Bernadette licht opgebaard. De reis naar Nederland verliep voorspoedig en mede door het warme weer was het heel rustig op de weg. In België nam Elly van der Berg het woord die de chauffeur bedankte en Loes bedankte de reisleiding voor de goede zorgen. In Breda gingen we, traditie getrouw, voor ons afscheid diner bij "BOUVIGNE PARADIJS" eten. Na het diner op weg naar Ter Aar, waar de afhalers al op ons stonden te wachten. Uiteraard werd er weer veel geknuffeld en weer van alles beloofd maar een ding is zeker... volgend jaar gaan we weer naar Lourdes... De plek waar we de betekenis zo goed van kennen... De plek waar je een keer geweest moet zijn... De plek waar je thuis voelt ... De plek die voor iedereen iets betekend... Vrede... Begrip... Saamhorigheid... Geloof... Verbazing... Verdraagzaamheid... Emotie, maar vooral liefde voor elkaar.

Wij vonden het weer fijn om met jullie naar Lourdes te mogen gaan.

Hui Sheng en Klaas.

Cats Reizen????
                  ...is reizen met vrienden...

Postbus 12,  2460 AA   Ter Aar

Dag 5

Dag 6

Dag 7
Op weg naar het klooster van Never...

Dag 8

Wij vonden het weer fijn om met jullie naar Lourdes te mogen gaan.

Hui Sheng en Klaas.

Cats Reizen????
                  ...is reizen met vrienden...