Ron van der Lem
Ron van der Lem (Foto: Hielco Kuipers)

Reclame

Ron van der Lem

Tegenwoordig kan ik mijn kont niet keren of ik lees na tien minuten via een app als Messenger berichten als ''Hoe vond u uw bezoek aan Dirk van den Broek?", "En... smaakte de lekkerbek bij viskar Vrolijk?", "U heeft toch niet op uw tengels geslagen na uw vertrek bij Karwei?" en "Hallo, gecondoleerd. U hebt de Heineken-aanbieding van Gall & Brall getrotseerd." Het moet toch niet gekker worden.

Soms denk ik dat er een cameraploeg op de achterbank van de auto zit onder een dekentje. Dat gebeurt namelijk, zoals u weet, steevast bij realityprogramma's tegenwoordig. Ik voel me behoorlijk in mijn privacy-kruis getast door dat soort berichten.

Waar gaat het heen, dit alles? Over dertig jaar bijvoorbeeld. Ik zie een toekomst voor me waarin we zelfs vooraf gelokt worden naar horeca. "Pssss, over twintig meter parkeren. Op nummer 25 is de biefstuk in de aanbieding." Of "Ik rij niet verder, want je hebt mijn olie niet ververst. O zo!"

Waar gaat het heen, hoe zal het gaan.... Mijn leven zal niet hetzelfde meer zijn als ik in de toekomst het toilet zal verlaten en een boodschapje op-biebt vanuit mijn mobiel met de melding: "Koning, Keizer, Admiraal, net als u zojuist gebruiken ze Popla allemaal!" Ik zal sidderen van zowel woede als angst. Bij mij sluipt dan door het lijf de gedachte dat er een webcam op de pot hangt.

In tijden van nood leg ik mijn sores voor aan mijn boezemvriend Koos Knurft. U kent hem inmiddels, hij duikt soms op in mijn columns. Ook Koos meende dit reclamefenomeen te kennen. Hij zei: "Vorige week was ik een beetje depri, toen verscheen er een melding op mijn iPhone van een massagehuis in Leiden, zo van: 'Sad Koos, kom langs voor een bezoekje. We make you happy!'"

Meer berichten