Hoe kom je op het idee om lesgevend golfprofessional te worden?
Hoe kom je op het idee om lesgevend golfprofessional te worden? (Foto: Hans Wilering)

'Golfen is vooral veel plezier hebben'

Hans Willering

ZZP golfprofessionals

Golfprofessionals Isi Kokke en Synco Jonkeren geven les in het golfspel en zijn niet meer weg te denken uit de Golfschool Zeegersloot in Alphen.

Alphen aan den Rijn - In nauwe samenwerking met Golfclub Zeegersloot bieden Isi en Synco een keur aan producten voor de geïnteresseerde golfer, of dat nou een beginneling is of een ervaren golfer die al jaren op de banen van een golfclub te vinden is. Maar het werk van golfprofessional is meer dan lesgeven. Meedenken over beleid en ludieke acties organiseren vormen ook een belangrijk onderdeel van de activiteiten. Werkdagen van twaalf uur zijn geen uitzondering.

Hoe kom je op het idee om lesgevend golfprofessional te worden? Isi, 39 en een lang postuur, was lid van een golfclub. "Er zou door de golfleraren van de club een golfclinic worden gehouden. Een clinic is een groepsles, meestal bedoeld als kennismaking met het golfspel. De leraren konden niet op tijd aanwezig zijn en ik werd gevraagd de les over te nemen. Ik vond dat zo leuk dat ik besloot verder te gaan en van golfleraar mijn beroep te maken."

Synco is 40 en was altijd al geïnteresseerd in sport. Hij bezocht de CIOS Sportschool. "Ik kreeg les in tennis en golf. Ik koos uiteindelijk voor een golfopleiding." Zij volgden beiden de PGA Golfschool, een HBO opleiding die je voorbereidt als lesgevend golfprofessional. Zij zaten in dezelfde klas en kennen elkaar dus al langere tijd. Synco is ook bevoegd tennisleraar. "Ik kan dat echter moeilijk combineren met het golfen."

Recreatiegolfers hebben allerlei redenen om les te nemen. De een wil een afwijking in zijn slag wegwerken, bijvoorbeeld omdat de bal wel goed wordt weggeslagen, maar vervolgens een vlucht naar rechts maakt en in de bosjes of het hoge gras terecht komt. De ander wil zijn spel rondom de green, waar de vlag staat, verbeteren. De professional moet daarom elke speler die les krijgt apart beoordelen en analyseren hoe het spel verbeterd kan worden. Isi: "De overgang van een les op de oefenbaan naar de werkelijke baan is groot. Wat op de oefenbaan lukt, lukt niet altijd op de echte baan." Synco: "We krijgen regelmatig feedback van onze spelers dat ze nog wat meer willen lessen om het gewenste resultaat te bereiken. Maar golfen is vooral veel plezier hebben." In de opleiding van de golfschool wordt naast techniek ook aandacht besteed aan didactiek, anatomie en psychologie.

Isi en Synco zijn ZZP-ers, dus zelfstandig ondernemers. Synco: "Wij moeten ons dus apart verzekeren voor pensioen en ongevallen. Als ik door een ongeval niet kan werken, heb ik geen inkomsten. Daar moet ik wel rekening mee houden." Naast het lesgeven houden de golfschool professionals zich ook met andere zaken bezig en kunnen daar behoorlijk druk mee zijn. Isi: "We overleggen regelmatig met het bestuur van de golfclub hoe wij een rol kunnen spelen in de club en welke acties we kunnen uitzetten. We organiseren wedstrijden en ook golfreizen naar het buitenland. Dat moet allemaal wel worden voorbereid. Daarnaast krijgen we talloze vragen en e-mails over allerlei golfonderwerpen zoals lesuren, golfclubs, adviesvragen die we moeten beantwoorden. Dat doen we allemaal graag, maar in die tijd kunnen we geen lesgeven en we maken daarom weleens lange dagen."

Golfles

Voorheen kregen nieuwe leerlingen eerst les op de oefenbaan en gingen daarna pas de de baan in. Isi: "Het bleek dat leerlingen niet altijd begrepen waarom ze bepaalde slagen moesten oefenen. Nu gaan we eerst de baan in, dan zien de leerlingen welke problemen ze tegenkomen en zijn dan gemotiveerder om bepaalde oefeningen te doen."

Golfschool Zeegersloot

De Golfschool Zeegersloot staat op een stevig fundament. Isi: "Ook de relatie met de golfclub is goed." Synco vult aan: "We hebben ongeveer 120 leerlingen per week per persoon, we doen ons werk met plezier en passie." Meer informatie: www.zeegersloot.nl.

Meer berichten