Vanachter het stuur sleutelt Ron van der Lem aan de laatste aansluitingen van een navigatiesysteem.
Vanachter het stuur sleutelt Ron van der Lem aan de laatste aansluitingen van een navigatiesysteem. (Foto: )

Mannelijk sleutelen aan alle auto's

Ron van der Lem

Klauwen uit de mouwen

Onze rondracende reporter uit Kaag en Braassem gaat deze week een typisch mannendingetje doen: sleutelen aan auto's. En dat doet hij in Oude Wetering.

Oude Wetering - Op een steenworp afstand van het pontje naar Leimuiden belt hij aan bij Autobedrijf Idelenburg van Tol.

Klein maar fijn bedrijf

Leo van Tol verwelkomt me vanachter de balie en loodst me mee naar het kantoortje dat daarachter ligt. De drieënzestigjarige mede-baas van het bedrijf wordt momenteel zwaar beproefd in het leven. En dat heeft uiteraard zijn weerslag op deze sympathieke man. Daarom is het zo prettig dat Roy Spijker compagnon is geworden in het bedrijf. Dat zorgt ook in dit soort situaties voor de benodigde continuïteit. Terwijl hij me een bakkie pleur aanbiedt, legt hij uit dat het bedrijf al uit 1938 stamt. "Eef Idelenburg stond aan de bakermat van dit fijne bedrijf. Ik ben er zelf als vijftienjarig jochie begonnen. Als plaatwerker. Ik heb er Koos de Jeu nog meegemaakt in zijn laatste werkjaren. Dat was een begrip in ons wereldje."

Idelenburg van Tol is een modern universeel Bovag autobedrijf, wordt me ingepeperd als kersverse monteur. En wat mag uw reporter uitvoeren als tijdelijk werknemer? Hij wordt ingezet om een navigatiesysteem in te bouwen in een auto. Ik heb nog nooit zoveel draadjes aan een apparaat zien hangen. Als dat maar goed gaat.

Alle mannen verzamelen

Leo vertelt dat er vier werknemers zijn. En binnenkort komt er aanvulling van een student. Ik leer al mijn collega's al snel kennen, want APK-specialist Marco en beurtenman Niek nemen ook even plaats in het kantoortje. Marco werkt al 23 jaar bij het bedrijf. Als compagnon Roy net iets wil zeggen als mede-frontman, gaat de telefoon en moet hij ons alweer verlaten. Zo gaat dat in de hectische autobranche. Marco en Niek vertellen enthousiast over hun pouletje dat ze spelen bij de Formule 1-competitie van dit seizoen. Bij zo'n klein bedrijf heb je al snel een hechte band. De mannen ondernemen soms ook iets gezamenlijks buiten werktijd. En ze hebben een gemeenschappelijk passie: oldtimers. Ze hebben er allemaal eentje. Wat zeg ik? Sommigen hebben er zelfs meer. Zo heeft Roy bijvoorbeeld een blitse Chevrolet Camaro. Het is leuk om te zien dat hier verschillende generaties mannen zo prettig en hecht samenwerken. Leo: "Het is uiteraard hard aanpakken. En het vak verandert natuurlijk ook. Er wordt meer en meer elektrisch gereden. Dus ook daarin bekwamen we ons. Via opleidingen bijvoorbeeld."

Ik neem een laatste slokje koffie. Even later zit ik achter het stuur en help ik mee de laatste aansluitingen te regelen van een navigatiesysteem voor een klant. Van Tol legt het me geduldig uit. De andere mannen staan ook alweer aan iets de sleutelen. Het bedrijf heeft maar liefst zes bruggen om reparaties te verrichten. Er komt zelfs een zevende bij binnenkort. "Om de doorstroom van werkzaamheden nog beter te maken," deelt Van Tol mee als ik op punt sta mijn ontslag in te dienen. Ik moet ook weer verder in het leven. Ik wens mijn collega's van deze dag al het beste toe en Leo van Tol gezien zijn turbulente bestaan, helemaal!

Service

Dit is een bedrijf waar service de normaalste zaak van de wereld is. Uw auto ophalen en terugbrengen is geen enkel probleem, dankzij de haal- en brengservice. Leo's en Roys mannen verkopen nieuwe en tweedehands auto's, maakt niet uit van welk merk.
Ze hebben zelf altijd nog zo'n dertig occasions op voorraad.

Alle reparaties

Dankzij hun moderne garage apparatuur en deskundig personeel kunt u, behalve op de zondag, altijd met uw auto terecht. Of het nu gaat om een onderhoudsbeurt, APK, storingen in electronica, navigatie, trekhaken, schades, banden of andere reparaties aan uw vierwieler.

Meer berichten