In de VerbeterdeBuurt-app kunnen mensen klachten doorgeven of meldingen maken van een probleem of met een idee komen.
In de VerbeterdeBuurt-app kunnen mensen klachten doorgeven of meldingen maken van een probleem of met een idee komen. (Foto: GHMP)

Nieuwkopers 'Verbeter(en) de Buurt'

Bij zaken als overlast of een probleem met betrekking tot de openbare ruimte kan in gemeente Nieuwkoop sinds een maand gebruik gemaakt worden van de app of de website van "Verbeter de Buurt". Vele inwoners maken hiervan al gretig gebruik.

Is er een lantaarnpaal kapot, ligt er zwerfvuil, hondenpoep of een dood dier, is er iets vernield, zijn er problemen met geparkeerde auto's, maar bijvoorbeeld ook in het geval van losliggende tegels, dan hoeven inwoners van gemeente Nieuwkoop hiervan geen melding meer te maken via de telefoon of mail. Zij kunnen handig en snel gebruik maken van de app en/of de website van "Verbeter de Buurt".

Eenvoudig

'De app is eenvoudig en makkelijk in gebruik en gratis te installeren. In drie eenvoudige stappen kunnen inwoners van de gemeente een melding doorgeven, eventueel met een foto erbij', laat een woordvoerder van gemeente Nieuwkoop weten. 'Ook kunnen inwoners een account aanmaken. Het systeem vult dan bij een nieuwe melding automatisch de contactgegevens in. Maar dit hoeft niet.'

Om een melding te doen, geeft de melder een locatie aan. 'Dit kan door een adres in te vullen of door een locatie op een kaart aan te geven met een rode speld. Daarna kan de melder kiezen voor de desbetreffende categorie, bijvoorbeeld "wegen" of "afval", afhankelijk van waar de melding over gaat. Tot slot geeft de melder een omschrijving van de inhoud van de melding en kan eventueel een foto meesturen.'

De woordvoerder vervolgt: 'Na het versturen komt de melding direct bij ons binnen. Dan kijken we of er voldoende informatie is om de melding op te pakken. Wanneer nodig, nemen we contact op met de melder voor aanvullende informatie. Is de melding compleet? Dan gaat een medewerker aan de slag, soms in overleg met de melder. Zijn alle werkzaamheden uitgevoerd, dan wordt de melding afgesloten en krijgt de melder een bericht welke werkzaamheden zijn uitgevoerd.'


Overzichtskaart

Op de website van Verbeter de Buurt staan alle meldingen op een overzichtskaart. 'Zo kan iedereen zien welke meldingen er zijn gedaan en wat de status van de melding is. Zodra de melding is afgehandeld, verandert de rode speld in een groene vlag. De melder ontvangt daarnaast een mail.'

De gemeente Nieuwkoop werkt inmiddels één maand met Verbeter de Buurt. 'In die tijd hebben wij al 251 meldingen ontvangen. Zeventig procent hiervan kwam binnen via de app of website van Verbeter de Buurt. Wij kunnen niet nagaan of melders de app of website gebruiken.
De overige meldingen kwamen binnen via de telefoon. Met het gebruik van Verbeter de Buurt kunnen melders gemakkelijk de melding volgen en krijgen daarnaast terugkoppeling van de gemeente.'

Meldingen doorgeven, kan naast de app, ook via www.verbeterdebuurt.nl

Meer berichten

Shopbox