Foto: Karin Wagter

Supermarkt wordt nog klantgerichter

De vader van Edwin ten Brink, van de Jumbo in de Herenhof, was zo'n dikke zestig jaar geleden één van de eersten die begon met een zelfbedieningswinkel. Het fenomeen verspreidde zich in die tijd langzaamaan over Nederland. "Het was toen een soort zelfbedieningszaak, zo werd het ook wel genoemd," weet hij nog. "De mensen verzamelden vroeger hun artikelen zelf en zelfbediening was in de jaren '60 nieuw," zegt Edwin ten Brink. "Tot die tijd zorgden medewerkers van de winkel ervoor waardoor de prijzen lager konden zijn dan in andere winkels. Zelfs in latere tijden bleek zelfbediening bij te dragen aan kostenverlaging."


Verandering

In de loop van de jaren is dat wel veranderd. De supermarkt kreeg meer concurrentie en moest dus qua kwaliteit en prijsstelling steeds meer letten op de omgeving, aldus ondernemer Foodmarkt Ten Brink Food en Vice-voorzitter VOA Edwin ten Brink.

"Vooral boven de grote rivieren speelt de prijsstelling een belangrijke rol," vervolgt Edwin. "In zuidelijk Nederland zijn mensen meer gericht op 'lekker eten' en daar ligt het dus iets anders, al is ook daar de prijs van belang. De omvang van de winkels blijft beperkt, het aantal is naar verhouding groot."


Prijzenoorlog

"In Nederland is nog steeds een duidelijke prijzenoorlog aan de gang tussen kwaliteit en prijs. Jumbo en Albert Heijn hebben hun prijs voor kwaliteitsproducten verlaagd tot ongeveer het niveau van de prijzen bij Lidl en Aldi. Op die manier is de neiging van het publiek om te 'vluchten' naar de prijsvechters minder geworden. Dat betekent een verlaging van de marge per product. Door de stijging van de omzet wordt dat een beetje goedgemaakt."

"De oorspronkelijke bedoeling van de zelfbedieningszaak zal zeker in de toekomst ertoe doen door een aantal redenen. De mensen willen meer 'gezond eten' en liefst kant-en-klaar, omdat men weinig tijd maakt om te koken. Momenteel werkt er bij ons een kok die kant-en-klaarmaaltijden levert. Deze maaltijden zijn vers en bevatten geen slechte elementen, zoals een overdaad aan koolhydraten."


Techniek

"Ook doen veel mensen online hun boodschappen. De besteldienst van de supermarkten gaat zeker toenemen. Bovendien is er de technologische vooruitgang die de zelfbediening te hulp komt. In de VS is een winkel ontwikkeld die werkt met gezichtsherkenning. Elke keer als een klant een artikel meeneemt, weet de computer dat al. Onmiddellijk wordt de aankoop van de bankrekening van de klant afgeschreven. Ook zullen robots een deel van het werk overnemen."


Sociaal ondernemen

"We moeten meer sociaal ondernemen. Nu gooien Alphense supermarkten per week 40.000 euro aan voedsel weg. Daaraan willen we een einde maken door dagelijkse leveringen vanuit Foodloop en Alphense supermarkten. Klanten kunnen dan uiterst goedkope of gratis producten bestellen via een website. 
En als laatste hebben we te maken met de vergrijzende samenleving. Ouderen trekken vanuit de dorpen naar de steden omdat ze zich daardoor minder eenzaam voelen. Deze toevloed betekent echter niet meer welvaart. Over de hele breedte van de samenleving neemt de armoede toe."

Het beeld is duidelijk.

De supermarkt behoudt in de komende jaren zijn oorspronkelijke functie als zelfbedieningsbedrijf en krijgt daarbij een scherpere, maatschappelijk sociale functie.

Door Kaj Elhorst

Meer berichten

Shopbox