Logo alphensnieuwsblad.nl

Nederlands leren met hulp Taalbuddy

Op 20 november is op het Groene Hart Leerpark het pilotproject Taalbuddy gestart. Leerlingen uit de Internationale Schakelklas die extra begeleiding nodig hebben om het Nederlands onder de knie te krijgen, worden geholpen door hun Taalbuddy uit de tweede klas van het VMBO.

Alphen aan den Rijn - Dit is in het kader van hun maatschappelijke stage. Marieke Hulsbergen, unitleider, benadrukt dat ze hier zelf voor gekozen hebben: "We willen wel dat ze gemotiveerd zijn."
De kinderen uit de Internationale Schakelklas (ISK) hebben een vluchtelingenachtergrond. Ze volgen op het Leerpark onderwijs dat erop gericht is dat ze na (gemiddeld) twee jaar kunnen doorstromen naar het regulier onderwijs. Mohammed Deeb Beyroetieh is een MBO-leerling die oorspronkelijk uit Syrië komt. Hij kan uit eigen ervaring vertellen hoe belangrijk het is om Nederlands te leren, maar ook hoe het daarbij kan helpen om te lezen. Vooral voor het vergroten van zijn woordenschat is lezen erg belangrijk: "Je begint makkelijk. Hoe meer je leest, hoe groter je woordenschat wordt."
ISK-docent Ward Smeyers en bibliotheekmedewerker Thirza Zellerer bespreken met de tweedeklassers wat hun rol wordt. De zeven ISK-leerlingen krijgen ieder een eigen taalbuddy, met wie ze Nederlands gaan lezen en spreken.
Het project Taalbuddy is een initiatief van Bieb Rijn en Venen. In samenwerking met het Groene Hart Leerpark is de pilot gestart. In Alphen bestaat al het project Taalmaatje, gericht op volwassenen.

In Alphen aan den Rijn bestaat al een project Taalmaatje, via Taalhuis Rijn en Venen en de openbare bibliotheek. Alle begeleiders zijn in dat project echter volwassenen, met wie de kinderen uit de ISK moeilijker een band kunnen opbouwen. Met hun leeftijdsgenoten uit het Taalbuddy-project zullen ze makkelijker overeenkomsten kunnen vinden. Het is voor de ISK-kinderen belangrijk om aansluiting te krijgen met Nederlandse leeftijdsgenoten, omdat ze in hun dagelijks leven (vooral als ze nog niet lang in Nederland zijn) erg weinig met Nederlandstaligen in aanraking komen.

Na de uitleg in twee verschillende groepen is het tijd voor de kinderen om elkaar te ontmoeten. Zowel bij de ISK'ers als bij de VMBO'ers blijkt het nog niet mee te vallen om elkaars namen in één keer goed te onthouden. Als dat echter gelukt is, lijken de eerste contacten makkelijk gelegd.

Reageer als eerste
Meer berichten